Khamis, 24 Januari 2019

Meracun Anai-Anai Selepas Aktiviti Menanam

Assalam...hai gais. Hardcore Tebu semua!!!

Kalau korang nak tahu meracun ni sangat penting dalam penanaman tebu..lebih2 lagi jika korang tanam tebu jenis telor ni. Serangga perosak sangatlah gemar. Ini berbanding tebu jenis lain macam tebu kampung agak lasak..serangga pun kurang minat. Tebu telor ni masyaAllah pantang lambat meracun pasti temui serangga perosak menoda batang2 tebu tu. Kata otai2 kalau setakat semut ni 1 kilometer semut ni dah berbau tebu..apalagi konboi la dorg rerami ke kebun tebu...huhuhu tak leh brain aku.

Kalau korang nak tahu meracun ni kena banyak jenis supaya serangga2 ni tak imun pada 1 jenis racun je. Yang ni aku nak bagi tau korang. Sangat2 penting. Ingat!@!!! sangat penting. jangan sesekali korang guna racun FURADAN!!! AWAS!!! racun ni sangat bahaya. Memang la sekali guna je dah berkesan tapi kesan jika kita makan sayur atau buah yang telah digunakan Furadan akan tinggal kesan dalam badan jangka masa panjang. Ini amat bahaya. Penyebab Kanser utama. Terdapat juga segelintir petani atau pekebun menggunakan racun ini..lebih2 lagi sebelah siam tu hah. Kita tebgok bukan main cantik lagi buah2nya..bersih licin tak pernah disentuh ulat..tapi hah kau makan bakal menempah maut dalam 10 tahun. Lagi2 yang belom kawin memang mandol lah ko..hehhee. Siyes!!

Kali ni pula aku nak cerita pasal aktiviti meracun anai2. Tebu ni semua serangga suka, anai2 ni kat bawah tanah tu memang pantang jumpa pangkal tebu dorang buat rumah la sambil menghisap batang tebu. Jadi kenalah menyembur racun anai2 selepas aktiviti menanam tebu. Racun yang aku beli harga RM55.00 namun ada pelbagai jenis racun anai2 ni dan berbagai harga ikut kualiti. Aku beli yang macam dalam gambar tu.  Meracun ni bukan sekali je tau..paling2 tak 2 kali sebulan untuk anai2 ni. Meracun hanya di pangkal batang tebu je..bukan keseluruhan. Jadi setelah aku tanam maka tibalah aku nak meracun. Korang tengoklah sendiri gambar tu bro wai sedang meracun. Teknik meracun kenalah pandai juga ye jangan sembarang nanti tertelan racun ko. Perlu diingatkan bahawa racun anai2 ni sangatlah bahaya gais..kenalah safety first. Glove dan mask jangan lupa pakai. Karang dah termasuk kat paru2 nanya ko. Ingat Safty First.

Bro Wai sedang meracun anai2



Inilah jenis racun anai2 yang aku gunakan


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Operasi Memagar Kebun Tebu

Assalamualaikum wbr gais semua.. Alhamdulillah kita berjumpa lagi dalam blog aku ni. Lama sudah aku tak update, maklumlah bizi sangat denga...